Dansen in de regen?

26 september 2012 - Gent, België

Vorige week was alles nog rustig, ik had het huis voor me alleen en niet al te veel te doen. Maar, het Belgische studentenleven is nu losgebarsten! Officieel barst het vandaag los, met de student kick-off. Een groot feest voor alle studenten van de stad waar we met z’n vieren, twee Nederlanders en twee Polen naartoe gaan.

Gisteren zijn mijn eerste lessen begonnen, een les duurt 2 uur en 3 kwartier, waarin er twee maal 10 min pauze is. Het is voor mij weer even wennen om zo lang te luisteren. Het vak mediarecht lijkt me erg pittig, ik heb er een wetbundel voor nodig, en moet nu dingen leren over arresten en wetten. Maar het is een leuke uitdaging. Verder heb ik allemaal mediavakken, behalve het vak Economie, wat ik gekozen heb om genoeg punten te halen. Dinsdag is mijn zwaarste dag met twee lessen en Franse les in de avond. Dit is erg leuk! Geen strenge lerares zoals op de middelbare school, maar een lief Belgisch meisje en studenten die nog slechter zijn in Frans dan mij.

Het ontmoeten van mensen gaat iets langzamer dan bij de meeste exchange studenten, omdat ik niet met andere exchange studenten woon, en omdat ik ook geen les met hen heb. Ze hebben eigenlijk bijna geen les omdat er bijna geen vakken in het Engels zijn. Dat is wel jammer. Maar toch ken ik al een paar leuke en gezellige mensen. En mijn huisgenootjes zijn ook gearriveerd!

Verder heb ik allemaal goede voornemens voor deze maanden. Ik wil naar de colleges gaan, goede cijfers halen, sporten, en leuke mensen ontmoeten. Dus ik ben benieuwd of ik me hier uiteindelijk aan kan houden. Het ontmoeten van leuke mensen kan worden geholpen door deel te nemen aan activiteiten van ESN, een studentenorganisatie die activiteiten voor exchange studenten organiseert. Maandag ben ik op kroegentocht geweest. Erg leuk! Veel lekkere biertjes geproefd, en met allerlei nationaliteiten gepraat. De grootste groep exchange studenten zijn de Spanjaarden, gevolgd door de Belgen uit Wallonië die hier komen om Nederlands te leren. Verder zijn er veel Nederlanders, die hier een hele studie doen omdat het goedkoper is of omdat er hier geen loting is.

Gent bevalt tot nu toe erg goed, dit weekend was Arnaud bij mij en we hebben zelfs nog een biertje in de zon op het terras kunnen drinken! Verder is het beeld dat ik nu van Gent heb dat het een mooie oude stad is, maar waar veel hippe en leuke dingen te doen zijn. Zo is er DOK een creatieve organisatie/plek aan de haven. Waar we naar een markt zijn geweest, met live muziek en leuke eettentjes. Daarnaast zijn er veel leuke cafés, eettentjes en elke avond is er live muziek.

Mijn vooroordelen over Belgen tot nu toe bevestigd. Ze zijn netjes, stoppen voor het zebrapad, rapen je peren op die uit je boodschappentas vallen en spreken je aan met u. Dit vind ik allemaal erg leuk, en dan merk je dat we toch wel echt lompe Nederlanders zijn. Maar, de Belgen praten ook om alles heen, ze hebben mooie praatjes maar ze zeggen niet recht in je gezicht wat ze vinden. En daarnaast is het echt normaal om als 20, 21 jarige elk weekend nog naar huis te gaan. Dit verbaasde me ondanks dat ik hier al van had gehoord. Dus in het weekend is het huis weer voor mij alleen. Het huis dat me nog steeds goed bevalt maar wat gisteren zonder energie zat omdat onze elektrische kookplaat voor kortsluiting heeft gezorgd. Na anderhalf uur vragen, regelen, stoppenkasten zoeken, sleutels zoeken, hulp van de buurman, wederom per ongeluk het elektriciteit uitschakelen, het uit elkaar halen van de kookplaat en bedanken van de buurman was het probleem opgelost en konden mijn aardappeltjes eindelijk een krokant laagje krijgen.

Ik denk dat mijn krokante laagje, hiermee bedoel ik de bruine kleur die ik heb opgedaan deze zomer, snel zal verdwijnen. Helaas is het hier net zo grijs en regenachtig als in Nederland. Waarschijnlijk sta ik vanavond dan ook te dansen in de regen. Maar daar heb ik veel zin in!

Liefs Linda