Het laatste woord

16 juni 2010 - Amsterdam, Nederland

De vlucht naar IJsland was na 2 uur alweer voorbij. Daar ging m’n nachtrust! In Kevlavik aangekomen ging ik met de bus naar Reykjavik toe, wat een heel mooi ritje is. Was echt verrast door de natuur, zoals je kunt zien op de foto’s is IJsland erg bijzonder. Het doet mij een beetje denken aan een maanlandschap, vooral door het vele lava en doordat het zulke grote vlaktes zijn. Ik heb de morgen tot 2 uur slaperig in Reykjavik rondgelopen, en ben daarna eindelijk mn bed in gedoken. Het tweede wat me opviel is dat de voetgangersstoplichten weer groen licht hadden. Hier werd ik echt blij van, weer een teken van thuis haha. In Amerika en Canada is het namelijk wit en rood. In de avond kwam ik achter mn derde punt, het is namelijk 24 uur licht in IJsland! Echt heel raar om te zien.

De volgende dag had ik afgesproken met 2 Duitse jongens die ik al 2 andere keren op m’n reis ben tegengekomen. Het was hun laatste dag van hun 10 maanden durende reis. Dus dat moest soort van gevierd worden. Voordat we naar de IJslandse kroegen toe gingen ging ik eerst walvisspotten. Het was erg koud buiten op de boot, maar daar hadden ze een heel hip rood pak voor. Dus alleen je voeten en hoof vroren er nog af. Het duurde helaas best lang voordat we wat leven zagen. Maar heb uiteindelijk wat ruggen van walvissen gezien, maar het meest leuke vond ik een haai die opeens heel dichtbij onze boot kwam. Het was ook erg bijzonder om deze op zo’n tour te zien. De tourleidster begon helemaal te gillen! O en we zijn nog naar een papegaaiduiker eiland geweest, grappige vogeltjes waarmee de souvenirwinkeltjes vol staan. Die avond heb ik mn duitsers weer teruggevonden bij een selfcleaning toilet. Vonden ze heel interessant. Daarna nog een gezellige avond gehad, en in het licht weer naar huis gelopen.

De volgende dag was het weer tijd voor een kunstmuseum, en deze was erg uhm bijzonder. Het leukste vond ik een grote chocolade man die in stukken op een schaal lag. Wilde een hapje nemen maar heb me toch maar ingehouden. Reykjavik is een klein en gezellig stadje. In de winkels vind je erg mooie dingen, maar helaas hangt er zelfs na de crisis nog een behoorlijk prijsje aan.

Na weer een licht nachtje ben ik op een tour gegaan. We hebben allerlei natuur gezien, waaronder een krater, watervallen en geisers. Mn Engelse tourgenoot gaf me het complimentje dat mn Engels heel goed was, maar dat ik wel een licht Amerikaans accent heb! (Ben ik stiekem wel trots op, was toch ook deels een doel van mn reis) De nacht ervoor had ik erg slecht geslapen door het licht, en daarom ben ik deze avond gaan zwemmen. Dus ik vrolijk naar een omkleedhokje en in bikini door de douches naar het zwembad. Niet dus! Werd door een enge brede dame teruggestuurd, moest me eerst grondig reinigen ZONDER bikini. En ze bleef kijken totdat ik alles uit had! OKEE. Maar andere zwembad bezoekers deden precies hetzelfde, dus vooruit. Het zwemmen was wel erg lekker. Het water is vers en word niet gefilterd want dat is niet nodig. En het is wel heel schoon door de grondige schrobpartijen. O en er zijn verschillende bubbelbaden & stoombaden:D Na het zwemmen ging ik douchen, en werd ik weer raar aangekeken maar trok me er maar niets van aan. Later bedacht ik dat IJslanders natuurlijk niet douchen na het zwemmen omdat het water schoon is!  Maar na dit alles heerlijk geslapen.

En toen was alweer mijn laatste dag aangebroken! Helaas was het weer niet echt van plan om mij een plezier te doen. Het regende de hele dag.. Ik ben wel met de bus naar een andere dorpje gegaan waar een Vikingfestival aan de gang was. Maar toen ik er aan kwam had ik het ijskoud en het zag erg nogal saai uit. Dus ben weer net zo snel terug gegaan. Wist verder niet goed wat te doen dus mijn laatste dag was niet een van de beste. Die avond was ik best zenuwachtig voor de volgende dag maar ben uiteindelijk toch in slaap gevallen.

Om 4 uur smorgens ging de wekker weer en binnen een uur zat ik in de bus naar Kevlavik. Hier was verschrikkelijk druk!  Maar had tijd zat, en zat zo weer in het vliegtuig. Alles ging zo snel dat ik er niet echt meer over nadacht dat ik naar huis ging! En aangekomen kon ik ook zo doorlopen en naar mn bagage toe. En daar zag ik ze al staan:D Werd er helemaal blij van! Snel mn tas gepakt die voor het eerst als een van de eerste op de band lag en toen eindelijk iedereen weer gezien en vast kunnen houden.

Die avond was ik een beetje aan het opruimen en had al makkelijke kleding aangetrokken en mn make-up er half afgehaald. Hoor ik opeens bekende stemmen buiten. Kijk ik door het raam, staan mn vriendinnen voor de deur! Was echt verrast en vond het heel gezellig:D

Nu is het alweer een paar dagen verder, en begin weer een beetje wennen. Ik heb mn hele dagboek doorgelezen. Ben echt heel blij dat ik deze reis heb gemaakt, heb zoveel gezien, gedaan en allerlei leuke mensen leren kennen. Heb nu ook zin om te gaan studeren, maar stiekem ben ik alweer aan het nadenken over een volgende reis. Het was een geweldige ervaring!

Heel erg bedankt voor het volgen van mn blog. Het was onwijs leuk om alle reacties te lezen!

Ik zie jullie snel,

Liefs Linda

Cijfers en weetjes:

-          19 blogberichten met  155 reacties

-          2 ziekenhuisbezoeken

-          Ik heb met 27 verschillende nationaliteiten kennis gemaakt.

-          In 36 verschillende bedden en op 3 banken geslapen.

-          Kwijtgeraakt: Ipod, Portomonee, camera, mijn stem, mijn reismaatje, mijn tas(2x).

-          18121 kilometer afgelegd

-          Gezien: dolfijnen, walvissen, krokodillen & elanden.

-          10 jaar wijzer geworden;)

1. dorien:
    hoi linda,
    goed dat je weer thuis bent. en wat een gaaf ijsland verhaal nog op de valreep.
    nou, stop al deze ervaringen in je rugzak en neem em verder mee (die raak je in elk geval niet kwijt!). groetjes en tot kijk! dorien
  2. soraya:
    Heejj Lindaa!

Ik vond het echt super leuk dat ik je blog heb kunnen lezen! Het was zeker een hele ervaring, maar ik vind het top dat je 't hebt gedaan!
    Ik hoor 't wel als je weer een x op reis gaat,

xxx
  3. corinne:
    Hi LInda,

WELKOM THUIS! Ik kon helaas zondagavond niet komen, maar denk dat je het vooral ook leuk vond om al je vriendinnen even wat langer weer te zien. Nu zeker hard wennen aan het in Nederland zijn? Klein hier en druk...of valt het mee? Bedankt dat je de moeite hebt genomen om ons een beetje te laten meegenieten met al je ervaringen in de afgelopen maanden en ik hoop je snel 'live' te zien!

Groetjes, Corinne
  4. Margreet van Barneveld:
    He Linda,

Ook van ons natuurlijk Welkom thuis en ontzettend gaaf dat we je belevenissen hebben kunnen volgen. We zijn stiekem een klein beetje jaloers dat wij niet zo'n mooie reis hebben gemaakt toen we jouw leeftijd hadden (oef, wat klinkt dit oud...). Heel veel succes met acclimatiseren en we hopen je gauw weer eens te zien en spreken.

Hartelijke groet van ons alle drie: Dirk, Margreet & Maite
  5. astrid:
    20 juni 2010
    Lieve Linda, nu dan m'n laatste reactie op je laatste bericht.
    Het was super een beetje met je te mogen "meereizen". Wat heerlijk dat je - ondanks tegenslag zo af en toe - zo genoten hebt. Een schat aan ervaringen die je idd in je hoofd altijd met je meeneemt. Ook fijn dat je weer thuis bent, en je merkte wel dat ieder die je lief is, je heel erg gemist heeft! 't Was leuk je weer even te spreken en te zien zondag!
    Liefs van ons, tot ziens!!
    De Meermannen