Hello Canada. Nice to meet you!

27 mei 2010 - Toronto, Canada

Na het drukke en indrukwekkende New York ben ik naar de familie Van Dijk gegaan. Ze wonen een Williamsport, een klein en vredig stadje midden in de natuur in Pennsylvania. Ze hebben me in een paar dagen van alles laten zien en heb het erg naar mn zin gehad. Zaterdag was een drukke dag. We zijn met zn allen naar het meer gegaan, we hebben hier gevaren, gejetskied en getubed! Jetskien wilde ik al heel lang doen en het was echt leuk! Van tuben had ik nog nooit gehoord maar het houdt in dat er een grote band die dicht is aan de bovenkant aan een touw achter de boot hangt. Hier lig je op, en de boot gaat hard alle kanten op waardoor je er zo af geslingerd wordt. Maar dit probeer je natuurlijk te voorkomen! Het is heel erg grappig om te doen. Die avond gingen we naar een cabin van vrienden, een houten huisje in het bos. Hier hebben we homemade patat en chickenwings gegeten. Quad gereden en ik heb mn eerste smore op. Dit is een marshmallow tussen zoete crackers en een stuk chocola. Heel zoet maar erg lekker en Amerikaans. Twee vrienden uit nederland waren er ook en toen ze terugkwamen vam een quadritje vertelde ze dat ze een beer hadden gezien!

Wat ik vooral leuk vond aan het verblijven bij een gezin in Amerika is dat je veel meer te weten komt over het "normale" leven in Amerika. Zo ben ik ook meegeweest naar The Musical Awards van de scholen in de omgeving. De musical van Robin, de oudste dochter was genomineerd. Er was een rode loper, iedereen was strak in pak en alles werd proffesioneel aangepakt.

Na een paar dagen ging ik er weer vandoor, op naar Canada! Voordat ik vertrok heb ik nog wel een camera gekocht, want je kunt eigenlijk niet zonder bij de Niagara watervallen. De busstations trekken in Amerika aparte types aan, en toen ik aan mevrouw die ook in de wachtruimte zat vroeg waarom ze in Williamsport was kreeg ik te horen dat ze net uit de gevangenis was. Hmm gezellig!

De bus die ik moest hebben was nogal leeg, er waren alleen 2 andere meisjes. En op een een of andere manier kwamen ze me bekend voor. ( Ik droeg mn bril niet dus kon het niet heel goed zien). Dus ik vroeg of ze Nederlands waren, en toen zag ik dat ik dr kende. Het was Christina van de ring! Hoe toevallig. Vond het onwijs leuk om iemand tegen te komen die ik kende, en het maakte de busrit een stuk gezelliger. We hadden een stop in Buffalo wat dus echt een uitgestorven stad is. Later hoorde ik van een Canadees dat het enige goede aan Buffalo de Buffalo Wings zijn. Die waren helaas niet in de buurt van het station te vinden, het enige wat nog op een maaltijd leek waren de magnetronburgers die je uit een machine kon halen. Tja, je moet wat. Die avond kwamen we aan bij de Canadese grens en ik bleek de enige buitenlander te zijn. Dus de buschauffeur vertelde dat iedereen gezellig op mij kon wachten. Gelukkig duurde het niet zo lang. Na een paar vragen, waaronder over hoeveel geld ik beschikte, kreeg ik mn stempel en konden we weer verder.

In de Niagara watervallen heb ik een taxi genomen en tijdens de rit naar mn hostel verbaasde het me wat ik zag. Ik verwachte natuur en een klein dorpje. Maar nee, het is een klein Las Vegas waar je in terecht komt! Gelukkig werd ik hartelijk ontvangen in mn hostel die ik iedereen kan aanbevelen. Werd de volgende dag benoemd tot favourite guest!

Had de volgende dag een regeldag, maar ben nog wel even bij de watervallen wezen kijken. Ze waren kleiner dan ik had verwacht maar wel onwijs mooi. Die avond een geweldige avond gehad, ben met andere hostelgenoten naar een bar met live music geweest. 2 Meisjes waren Zweeds en ook blond, was helemaal blij om blond gezelschap te hebben! Ook zij verbazen zich over de reacties van de Amerikanen.

De volgende dag ging ik weer naar Amerika toe, ging de Niagara watervallen van deze kant bekijken. Heb hier ook the Maid of the Mist boottour gedaan. En toen kwam ik erachter dat de watervallen helemaal niet klein zijn!

Ik ben die middag samen met Tom(hostelgenoot) met de trein naar Toronto gegaan. In mn hostel heb ik Nederlanders ontmoet die er voor een langere tijd zijn. En ze hebben me die avond een rondleiding door Toronto gegeven, wel in het Engels want ze zijn hier om hun Engels te verbeteren. No problemo!

Ze gaven me de tip om naar the Toronto Islands te gaan. En de volgende dag was het 25 graden dus dat kwam mooi uit. Heb me hier samen met Katherine(kamergenootje)goed vermaakt. Helaas is het water van Lake Ontario erg vies en je mag er ook niet in zwemmen. Ben nog naar Hamilton geweest, een wijk met apartere winkels en veel vintage.

De volgende dag ging ik mee met Moose naar Algonquin park. Heb dit tripje geboekt omdat ik ook naar de natuur wilde in Canada, maar alleen gaat dat niet echt. We waren in totaal met zn achten en heb een onwijs leuk weekend gehad. Het begon met een stop bij Tim Morton, de Canadese Starbucks, wat volgens onze gids hoort bij een rit naar Algonquin. De eerste dag hebben we al een eland gezien, gehiked en 's avonds bij het kampvuur gezeten.

De dag erna bestond uit nog meer hiken, en canoen. We zijn gestopt bij een waterval en zijn bovenin wezen zwemmen. Een natuurlijke whirlpool! Deze dag 2 elanden gezien, en ben helemaal lek gestoken door de muggen en the black flies. Zie er niet uit!

De volgende dag gingen we alweer naar Toronto en we werden netjes voor onze hostel afgezet. We zijn die avond nog wat met zn allen gaan drinken. Gisteren hebben we weer afgesproken en we hebben de dag aan de waterkant doorgebracht. In de middag zijn we naar The CN tower
geweest. Was mooi maar het uitzicht vanaf The Empite State building is veel indrukwekkender.

Over het algemeen zie ik nog niet veel verschil tussen Canada en Amerika. Het is meer Amerikaans dan ik had verwacht. Maar de mensen zijn wel wat meer laid-back. Maar word nog steeds overal heel vriendelijk geholpen!

Ik ben nu alweer een paar dagen bij Marion en de familie. Ze wonen in de buurt van Oshawa, maar ver weg van de steden af. Het is nog steeds onwijs lekker weer hier. En ik dacht altijd dat het koud was in Canada, groot misverstand! Gisteren was het rond de 30 graden. We zijn daarom ook naar het strand geweest, weer aan Lake Ontario. Verder doe ik hier rustig aan, zit in de zon en ga met dr zoons naar van alles toe. Morgen wil ik naar Montreal dus daar moet ik nu maar eens dingen voor gaan plannen.

Het alleen reizen bevalt me nu best goed. Heb al zoveel nieuwe mensen ontmoet en heb me eigenlijk geen moment meer echt alleen gevoelt. Raad het iedereen aan om gewoon te doen! Het is zeker een leerzame ervaring.

Liefs Linda

1. astrid:
    27 mei 2010
    Lieve Linda, wat heerlijk dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Bijzonder hoor, da je steeds zoveel bekenden tegenkomt, is de wereld toch kleiner dan we dachten;) Fijn dat dat ook geholpen heeft je niet echt alleen te voelen. Een eland zien lijkt me trouwens wat minder beangstigend dan een beer tegenkomen! En wat je zegt...zo'n reis is zeker een leerzame ervaring, niet veel mensen maken zóveel in een half jaar mee. Geniet er nog van!!! Liefs, Astrid en de rest uit Leidschendam
  2. Corry:
    hoi lieve meid,
    wat maak je toch allemaal mee en wat zie je toch geweldig veel. Ook dat had je volgens mij van te voren niet bedacht. Alleen wil jij die beer nog wel in het echt zien, ik hoop wel op een veilige afstand.Ik ben nog benieuwd naar welke plaatsen je nog gaat voor dat je naar IJsland vliegt.Fijn dat je met de zoons van Marion samen optrekt en ook weer veel bijzondere dingen ziet en meemaakt. groeten en een dikke knuffel, mama
  3. Rens:
    27 mei 2010
    Lieve Lin! Wat een leuke blog weer! Echt weer super veel leuke en moooie dingen gezien! Ben blij dat je het naar je zin hebt en dat je zulke mensen ontmoet:) De dingen die je benoemd doen me echt aan films denken. Echt super gaaf!
    Lin, heel veel plezier met alles wat je nog gaat doen!
    Gelukkig ben je gauw weer terug hihi:$
    Dikke kus!
  4. maurits:
    heey linda,
    super cool wat je allemaal doet en ziet, haha en je ben ook nog de favourite guest!, maar als jij thuis komt ben je ook de favourite guest, gelukkig nog maar 16 daagjes:D, ik ga nu naar je fotos kijnken maar die zullen ook wel heel cool zijn

een dikke kus en een dikke knuffel van je(bijna,of misschien al) grote broertje
  5. corinne:
    Hoi Linda,

Alweer leuk om je blog te lezen...het begint steeds meer te lijken op een reis om de wereld en dat dan alleen al in Amerika en Canada! Goed om te merken dat het alleen reizen nu bevalt, ik denk dat je gelijk hebt en dat je er heel veel van leert. Nu gaat het aftellen weer beginnen, ditmaal om naar huis te gaan. Kun je je er al iets bij voorstellen? Je bent alweer ruim 4 maanden onderweg, ik vind het onvoorstelbaar hoe snel de tijd eigenlijk gaat. Ik wens je nog hele fijne weken toe in Canada en tot snel!
    Liefs, Corinne
  6. papa:
    27 mei 2010
    Dag schoonheid nog een paar dagen en dan eindelijk mijn lache gezichtje weer thuis kunnen weer samen leuke dingen doen. hou je taai ,ik misje papa.
  7. lineesa:
    28 mei 2010
    Hooooi!!
    Aahhh je verhalen klinken weer echt awesome! Hoe jaloers ben ik nu, nu ik gewoon moet leren voor mn tentamens van volgende week (Wat ik overigens nog niet echt heb gedaan..)
    Altijd een leuke aanvulling op je mails :)
    Waarschijnlijk wil jij nog lang niet weg maar stiekem ben ik wel ontzettend blij dat je alweer heeel snel terug bent!! Echt leukkk dus bij deze: see u very SOOOOOOOOON
    heel veel plezier nog de laatste twee weekjes dikke kus en veel knuffelsXXX
  8. Mariella:
    30 mei 2010
    Hoi Linda,
    Een leuke afsluiting van je reis, dat Canada! Geniet nog van je laatste twee weekjes en alvast een goeie reis terug!
    groetjes, Mariella